Pravý Vánoce jsou hned po Vánocích
Mobilní gigant Vodafone v těchto dnech rozjel silnou mediální kampaň “Pravý Vánoce jsou hned po Vánocích” týkající se volného surfování během vánočního období. Na základě jednotlivých videospotů chce Vodafone změnit společenskou náladu o Vánocích, které kromě kouzelných a hřejivých momentů přinášejí lidem starosti a shon. Aby si lidé odpočinuli a ulevili si od vánočního stresu, vymyslel Vodafone lákavou nabídku v podobě neomezených dat k jakémukoliv mobilnímu tarifu od Vodafone, a to po dobu celého měsíce. Čerpání tohoto vánočního dárku je možné v období 12. 11. 2020 – 31. 1. 2020.

Giga rodina
Vodafone tvoří kampaně pomocí vlastní Giga rodiny, což je osazenstvo vzniklé z řad běžné populace. Lidé participující v digitální části kampaně Vodafone jsou právě reální lidé bez zkušenosti s reklamou. Giga rodina má v divákovi vzbudit pocit autentičnosti. Pocit, že v reklamě jsou lidé, kteří zažívají podobné starosti a radosti, jaké je má divák. “Ideu kampaně jsme si mezi vybranými účastníky castingu otestovali formou minivýzkumu na téma, jak je období Vánoc – pomyslných svátků klidu a pohody – mezi lidmi skutečně vnímáno a co všechno těm pár vysněným kouzelným dnům předchází,” dodala reklamní agentura McCann.

Vojtěch Lopour
Do Giga rodiny Vodafone patří i Vojtěch Lopour. Vojtěch Lopour je tlumočník českého znakového jazyka České unie neslyšících a pochází z rodiny, která má neslyšící členy. Vojtěch Lopour si zašel do Vodafone původně koupit nový mobil, ten si nakonec nekoupil. Zaujala ho však castingová výzva na členy nové Giga rodiny. Přijal ji. A oni jej vybrali pro účely vánoční digitální kampaně.

Videospot se znakovanou češtinou
Dvacetivteřinový videospot, v němž účinkuje pouze Vojtěch Lopour, se odlišuje od ostatních vánočních videospotů tím, že obsahuje vícejazyčnost. Je vytvořen v kombinaci mluveného slova (český jazyk) a znakované češtiny (nikoliv českého znakového jazyka). Lopour v něm sděluje příčinu, proč ovládá český znakový jazyk a dále ve videu vyslovuje vánoční přání směrem ke své neslyšící babičce, ať mu připraví husu na Boží hod. Zároveň přeje divákům krásné vánoční svátky.
Vánoce od Vodafonu – Vánoční přání:
Videospot neobsahuje titulky, konkrétní text je následující:
Máma s tátou nejsou neslyšící, ale babička, vedle který bydlíme jo,
tak jsem se to musel nějak naučit.
Babi, tak na Boží hod prosím Tě připrav husu a krásný Vánoce všem.
I my vám přejeme krásné svátky.
Užijte si je naplno s neomezenými daty.
Dáváme je vám jako dárek k vašemu tarifu.
Vodafone

Tato krátká reklama vyvolala ambivalentní názory v komunitě neslyšících. Jedni reklamu oslavují, druzí ji zatracují. Zcela bez kompromisů se jedná o reklamu, která popularizuje znakový jazyk (znakovanou češtinu) a propaguje problematiku sluchového postižení.
Příznivci reklamy oceňují Lopourovu angažovanost a snahu upozornit na to, že v naší společnosti jsou osoby se sluchovým postižením, které si zaslouží mít přístupné reklamy. A ani mu nezazlívají, že videospot je ve znakované češtině, tedy v umělém jazykovém systému, jež je odvozený z českého znakového jazyka. Podle příznivců reklamy je velkým úspěchem, když se znakový jazyk vůbec vměstná do velké mediální kampaně pro světoznámou firmu, jakou je zrovna Vodafone.
Odpůrcům reklamy se nelíbí, že reklama je zaměřena hlavně na intaktní společnost a postrádá informační hodnotu pro osoby se sluchovým postižením. Znakový jazyk – ve videospotu znakovaná čeština – je podle nich velmi zrychlený a tudíž nesrozumitelný. Reklama podle nich nereflektuje neslyšící kulturu a jejich jazyk, čímž předává navíc chybné informace. Ve videospotu rovněž chybí titulky, což diskriminuje velkou část jiných neslyšících, kteří neovládají český znakový jazyk.

Vyjádření Vojtěcha Lopoura
“(…) kampaň není vůbec prvoplánově zaměřená na neslyšící. Zúčastnil jsem se obrovského castingu, kde mě vybrali jako jednu z tváří jejich Vánoční kampaně. Až po nějaké době se jim zalíbil můj nápad, že by mohla být část reklamy znakovaná, aby se lidem trochu více přiblížila existence znakového jazyka. Jsem rád, že se mi do reklamy podařilo protlačit aspoň toto. Zbytek je scénář, kde podmínkou bylo v jedné části znakování i s mluveným jazykem tak, aby “propojila” slyšící a neslyšící lidi – pojali to jako “vánoční” poslání, že si mají lidé navzájem rozumět. To, jakým způsobem sestříhali zbytek znakování, opravdu neovlivním. Je to 15 vteřinový spot, kde je pro ně znakový jazyk vizuálně zajímavý, takže ho sestříhali podle jejich potřeby. Nemyslím si, že znakování nějak poškodilo komunitu Neslyšících. (…) Jsem naopak rád, že se mi podařilo alespoň takové minimum dostat do tak velké kampaně.”
Vliv reklamy
Fenoménem reklam se zabývá mnoho odborných odvětví a samotná reklama se často stává vděčným výzkumným objektem. Reklama má velmi silný vliv na člověka díky tomu, jak je krátká, všudypřítomná a frekventovaná.

Neslyšící v reklamách
Propagace neslyšících v reklamách není běžná, ale je častější než v minulých letech. Znakový jazyk se v dnešní době veze na vlně popularity, což je skvělá zpráva. Stává se společensky atraktivním, lidé se o znakový jazyk zajímají více než v minulých letech a kurzy znakového jazyka mají potenciál. Ale propojení znakového jazyka s konkrétním projektem má často zdánlivý WOW efekt. Zviditelnění problematiky neslyšících nese jistá úskalí, neboť je často řízeno intaktní skupinou lidí, kteří ve skutečnosti nechápou potřeby a problémy osob se sluchovým postižením. Reklama má pak slabiny, které mohou více či méně dehonestovat skupinu osob se sluchovým postižením. Pro efektivní realizaci reklamy je důležité zapojení erudovaných osob, kteří s osobami se sluchovým postižením dlouhodobě pracují, jsou patřičně vzdělaní v problematice neslyšících a ovládají český znakový jazyk na odborné úrovni. Pak se nemůže stát, že reklama se změní ve veřejnou a vášnivou kauzu v kruhu neslyšících a jejich přátel. Naléhavost a názorová ambivalentnost diskuze, kterou vyvolala reklama Vodafone, potvrzuje postavení znakového jazyka v naší společnosti. Stále zůstává faktem jedna věc. Kouzlo reklamy spočívá v tom, že každá reklama, i ta špatná, je stále reklama.

Zdroj, foto: Mediar.cz, Youtube.com, Facebook.com, Zdravota.flox.cz, Pixabay.com
Editor: Kristýna Mariáková