Složky integrovaného záchranného systému slaví svůj den
Všechny složky integrovaného záchranného systému si každoročně vždy 11. 2. připomínají Evropský den tísňové linky 112. Cílem tohoto dne je šířit osvětu a upozornit veřejnost na možnost využití jednotného evropského čísla tísňového volání. O vznik tohoto dne se významně zasloužila Česká republika, která v roce 2009, kdy předsedala Evropské unii, navrhla, aby se 11. 2. slavil den linky 112. A proč se Evropský den tísňové linky slaví právě 11. 2.? Je to jednoduché – datum vychází z trojčíslí této tísňové linky.

Co stojí za vznikem linky 112?
Proč vlastně jednotná tísňová linka 112 vznikla? Důvodem byl výrazný nárůst soukromých i služebních cest v rámci Evropy. Čím dál častěji se totiž stávalo, že lidé, kteří se ocitli v nouzi, nebyli schopni si zavolat pomoc, buď z důvodu neznalosti jazyka dané země anebo neznalosti konkrétních čísel národních tísňových linek navštívené země. A proto Rada Evropských společenství určila číslo 112 jako jednotnou tísňovou linku a závazným předpisem nařídila členským státům Evropské unie povinnost zavést toto číslo nejpozději do 31. 12. 1996. Rada Evropských společenství zároveň jednotlivým státům dovolila ponechat si svá dosavadní čísla národních tísňových linek.

Odkdy funguje linka 112 v České republice?
Česká republika v roce 1996 členem Evropské unie pochopitelně ještě nebyla, ale v tomto roce o členství v EU požádala a v témže roce začala také podnikat kroky k zavedení jednotné linky tísňového volání. Provoz jednotné tísňové linky 112 byl v České republice zahájen až v dubnu roku 2004 v call-centru Hasičského záchranného sboru hlavního města města Prahy během pořádání mistrovství světa v ledním hokeji. Od roku 2005 začala linka 112 fungovat ve všech 14 krajích České republiky. Příjem tísňového volání na lince 112 zajišťuje Hasičský záchranný sbor České republiky. V České republice tedy funguje 14 telefonních center linky 112, která jsou pochopitelně navzájem propojena.

Tísňová linka 112 funguje nonstop
Prostřednictvím jednotné linky 112 mohou lidé, kteří se ocitnou v nouzi, bezplatně požádat o pomoc všechny složky integrovaného záchranného systému. Linka je univerzální, operátor vás přepojí na tu složku integrovaného záchranného systému, kterou v tu chvíli potřebujete, to znamená na zdravotnickou záchrannou službu, hasiče, případně policii. Tato jednotná tísňová linka je dostupná nonstop 24 hodin denně, 7 dní v týdnu, 365 dní v roce. Na tuto linku se lze dovolat bez SIM karty a kreditu, stačí pouze signál mobilního operátora. Od počátku loňského roku mají lidé se zdravotním postižením a omezenými komunikačními schopnostmi také možnost zasílat tísňové SMS na tuto linku s tím, že jim bude odpovězeno také prostřednictvím SMS. Operátoři jsou totiž nově připraveni i na tento způsob komunikace.

Kde lze linku 112 využít?
K tísňové lince 112 se postupně připojují i země mimo Evropskou unii. Linku 112 dnes tedy mohou využívat návštěvníci a obyvatelé ve všech státech západní a střední Evropy, pobaltských zemí, na Balkáně a také v Turecku a Gruzii. Pokud se tedy v některé z těchto zemí ocitnete v nouzi, stačí vytočit číslo 112. Nemusíte ani ovládat jazyk dané země, o pomoc můžete požádat i v anglickém jazyce.

Pražští zdravotničtí záchranáři měli napilno
A na závěr jedna zajímavost. Rok 2022 byl pro pražské zdravotnické záchranáře nesmírně náročný. Sirény jejich sanitek byly v hlavním městě slyšet každou chvíli. Zdá se to neuvěřitelné, ale pražští záchranáři ošetřili nejvíce lidí za posledních 165 let! MUDr. Petr Kolouch, MBA, ředitel Zdravotnické záchranné služby hlavního města Prahy, k tomu řekl: „Příčinou může být zhoršený zdravotní stav populace po vlnách pandemie covidu-19, zvýšená vnímavost pacientů ke dříve běžným infekčním onemocněním i psychosomatické projevy související se zhoršenou bezpečnostní situací v Evropě. Díky velkému nasazení všech zaměstnanců pražské záchranky jsme si i s tímto nárůstem poradili.“


Perné předvánoční dny
Počet řešených událostí narostl meziročně o 11 procent. Nejpernějšími dny byly pro pražské záchranáře ty předvánoční. Jednoznačně nejnáročnějšími byly dny v období mezi 19. a 21. prosincem. V těchto dnech museli pražští záchranáři řešit přes pět set událostí denně! Mluvčí pražských zdravotnických záchranářů Bc. Jana Poštová k tomu dodala: „Příčinou byl souběh chřipkové epidemie, předvánočního vypětí i ledovkové kalamity. Konkrétně 20. prosince dosáhly řešené události počtu 522, což je absolutní maximum v celé historii pražské záchranky.“

Zdroj, foto: Hzscr.cz-1, Hzscr.cz-2, Hzscr.cz-3, Zzmv.cz, Jcted.cz, Advokatnidenik.cz, Metro.cz, Dlonline.cz, Facebook.com-1, Facebook.com-2, Facebook.com-3, Facebook.com-4
Editor: Klára Šámalová