Několikaletý projekt
Tento rozsáhlý projekt se skládá z několika částí. První, která momentálně probíhá, se týká sběru dat od samotných cestujících se smyslovým postižením. Ve spolupráci se Střediskem Teiresiás, Tyflocentrem a Unií neslyšících Brno provádí výzkumníci hloubkové rozhovory s neslyšícími a nevidomými cestujícími. Příští rok by se tým měl zabývat jednotlivými nápady na zlepšení a vybrat ty, které by se daly uskutečnit. K realizaci by mělo dojít nejpozději v roce 2025.
Smyslový handicap
Generální ředitel Dopravního podniku města Brna (DPMB) Miloš Havránek uvedl, že se jim dlouhodobě daří odstraňovat bariéry v MHD pro osoby s tělesným postižením. Již nyní jsou všechny autobusy a trolejbusy nízkopodlažní a snaží se i o bezbariérovost zastávek. Podnik také školí řidiče a revizory, aby dokázali lidem s postižením pomoci. Zároveň však dodává, že je potřeba zjišťovat, jak zlepšit služby i pro ostatní s různými typy znevýhodnění. S tím souhlasí i vedoucí projektu Robert Osman: „Jako společnost už si dobře poradíme s bariérami pro osoby s tělesným postižením. Svět nevidomých a neslyšících je nám ale stále vzdálený a tím i jejich potřeby.”
Bariéry pro smyslově postižené
Bylo zjištěno, že překážky v MHD pro nevidomé a neslyšící jsou dvojího typu. Na jedné straně fyzické bariéry, kdy pro nevidomé mohou být problémem prosklené přístřešky a lavičky bez noh na zastávkách. Nevidomí do nich mohou snadno narazit. Pro neslyšící se jedná především o informační bariéry, jak zmiňuje Pavel Zemánek z DPMB: „Velkým překvapením pro nás bylo, že si neslyšící nemusí poradit s psaným textem. V LCD panelech by jim tak u názvů zastávek například pomohly ikony staveb nebo míst, které se vyskytují v okolí.”
Zdroj, foto: Dpmb.cz, Bezbarierovebrno.cz, Brnensky.denik.cz, Shutterstock.com
Editor: Kristýna Havlová