Jaké zájmy vlastně hájí raná péče sluchově postižených?

0

V úterý 21.června proběhla v zasedací místnosti Poslanecké sněmovny PČR diskuze k problémům poskytování rané péče.  Na jednání zaznělo, že raná péče je dětem se SP a jejich rodinám sice dlouhodobě poskytována, ale celý proces a obsah poskytování je netransparentní a nesystémový.

tamtama-logo_denik-630

Poslankyně Mgr. Martina Berdychová se již několik let věnuje problematice vzdělávání a výchovy dětí se sluchovým postižením s důrazem na děti neslyšící, jejichž mateřským jazykem je český znakový jazyk. Tato skupina dětí je specifická v tom, že její příprava na vzdělání musí začít dávno před třetím rokem díky přirozenému limitu ve vývoji jazyka a přirozené komunikaci.”Vyřešit stávající situaci v rané péči poskytované dětem s postižením sluchu a dětem neslyšícím nelze bez dohody a úzké spolupráce tří základních ministerstev v této oblasti, a to školství, zdravotnictví a práce a sociálních věcí. Čeká nás ještě dlouhá cesta. Důležité je, že jsme vykročili a víme kam,“ vyjádřila se Berdychová.

image

Raná péče v současné době hájí spíše zájmy slyšících rodičů a nikoli zájem dětí. Sluchově postižené děti nepotřebují včasnou péči nebo opečovávání, jak se děje, potřebují vhodný přístup, opírající se především o včasnou a systematickou jazykovou stimulaci a zcela dostupnou komunikaci pod vedením odborníků. Komunikace nemůže být vedena pouze přes sluch, ale musí být podporována i vizuálně přes znakový jazyk. Mgr.Martina Šmídová řekla, že sluchově postižené děti a jejich rodiny dostávají v různých krajích různou úroveň péče a také různé informace o sluchovém postižení. Rodiče potom nevědí, co mají se svými dětmi dělat, jak s nimi komunikovat, jak je nejlépe vzdělávat.

403609-top_foto1-3td27

Kulatý stůl splnil očekávání – bylo jmenováno mnoho zásadních kroků, návrhů a opatření, které je možné a nutné realizovat – například, aby se každé dítě v různých koutech naší země vzdělávalo stejně, aby učitelé byli kompetentně připravováni, a to zejména po lingvistické a metodické stránce na výuku dětí se SP a aby především rodiče měli dostupné a objektivní informace garantované státem a odborníky. V nejbližší době by se měli zástupci jednotlivých rezortů opět sejít a stanovit podmínky další spolupráce.

Zdroj : TZ, parlamentnilisty.cz

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Back to top button